Yang Sebenarnya...

Blog ini terhasil tanpa tujuan dan matlamat yang jelas.
Sekadar memenuhi kehendak hati tanpa pertimbangan akal fikiran yang waras.
Tiada apa yang hendak diutarakan, diketengahkan dan dikupas.
sekadar perkongsian apa yang rasa hendak dikongsi...
sekadar luahan apa yang rasa hendak diluah...
sekadar catatan apa yang rasa hendak dicatat...

Tuesday, January 19, 2010

Kucing...

Dipetik dari Wikipedia Bahasa Melayu;
Kucing dikenali sebagai mamalia karnivor kecil dari subspesis Felis silvestris catus. Ia adalah keturunan kucing liar Afrika, Felis silvestris lybica dan mungkin dijinakkan 3,500 tahun dahulu di zaman Mesir purba, di mana ia digunakan untuk menjaga simpanan bijirin daripada tikus dan roden yang lain. Hari ini kucing merupakan salah satu daripada haiwan belaan rumah yang paling terkenal di dunia.

Kucing yang keturunannya berdaftar secara rasmi dipanggil kucing baka, kucing baka tulen atau kucing pertunjukan. Kucing baka tulen adalah kurang dari satu peratus daripada keseluruhan populasi kucing; kucing yang mempunyai baka campuran dirujuk sebagai bulu-panjang bela jinak dan bulu-pendek bela jinak.

Terdapat pelbagai baka kucing domestik, ada yang tidak berbulu ataupun ekor, dan mereka wujud dalam beraneka warna yang berlainan dan ada juga mempunyai banyak warna. Mereka adalah pemangsa yang mahir dan diketahui bahawa mereka memburu lebih dari seribu spesies haiwan lain sebagai makanan. Mereka juga haiwan yang pintar dan ada yang berkebolehan untuk menggunakan mekanisma ringkas seperti tuil pintu atau tandas manusia.

Mereka berhubung dengan mengiau ("meow"/"miaou"), mengeluarkan bunyi 'purrr', berdesis dan juga isyarat anggota. Kucing boleh dikatakan baru lagi dijinakkan, oleh itu kucing juga boleh hidup di kawasan liar dan selalunya mereka akan membentuk satu koloni kecil.

Saya bukanlah peminat kucing, tp sy tau, ramai manusia kat muka bumi ni gembira dan teruja bila nampak kucing, lagi2 kalau kucing tu comel. Tak kurang juga ada segelintir manusia yang tidak suka dgn kucing, pantang nampak je, trus rasa nak tibai dgn penyapu. Walaupun sy tak brapa suka dgn kucing, tp tak de la sy tibai kucing tu separuh mati. Paling teruk pun saya halau guna kaki sambil mulut bunyi "syuh..syuh..syuh" (bukan menendang ye...)

Saya ada seorang rum8. Nama rum8 sy Siti Hajar a.k.a Ajai...
Pada suatu hari, semasa Ajai ingin pulang ke bilik setelah selasai membeli makanan di arked bernama Cengal, tiba2 dia didatangi seekor anak kucing yang mengiau ingin mengikutnya pulang. Ajai bertanya2 mereka2 yang berada di arked, siapakah pemilik kucing tersebut, malangnya tiada seorang pon yang mengaku. Oleh itu Ajai mengambil keputusan membawa kucing itu pulang ke bilik dan meninggalkan nomor teleponnya pada peniaga di arked kerana dia fikir kemungkinan jika tuan kucing tersebut mencarinya, maka mudah untuk Ajai dihubungi.
2-3 hari telah berlalu, namun tiada panggilan telepon drpd sesiapa yg ingin menuntut kucing tersebut, maka Ajai pun menamakan kucing itu Jojy.Bermulalah hidup Ajai dan Jojy sebagai sebuah keluarga. Oleh kerana Ajai sgt menyayagi Jojy, dia mahu Jojy hidup dgn selesa dan cukup segala keperluan, maka dia meminta pertolongan Alongnya untuk membawa Jojy pulang ke rumah. Di rumah, Jojy dibelai dan dilayan penuh kasih sayang oleh seluruh ahli keluarga termasuklah mereka2 yang bertandang ke rumah mereka. Jojy diberikan sebuah rumah yg ditempah khas oleh ayah Ajai untuknya dan makanan2 yg berkhasiat yg disediakan oleh mama Ajai cthnya spt ikan tongkol kukus.

Ku sangka panas hingga ke ptg, rupanya hujan di tgh hr....
Setelah beberapa bulan, Jojy yg dianggap teman dikala susah dan senang, teman dikala riang dan gundah, teman dikala tenang dan resah telah pergi meninggalkan dunia...
Pemergiannya ditangisi... mereka2 yg pernah mengenali Jojy juga turut merasai kesedihan pemergiannya... Jojy mati setelah menderita akibat disembur bisa oleh ular. Terdapat bhgn pd badannya yg bertukar menjadi kehitaman akibat terkena bisa ular tersebut...
Maka, tamatlah riwayat seekor Jojy tanpa sempat meninggalkan waris...

No comments:

Post a Comment